Máte obavu, jak skončí nájemní smlouva s vaším nájemníkem? Čekáte poděkování nebo problémy?
Popíšu nejčastější případy a rady, jak si to usnadnit od začátku, na co myslet.
1. Nejlepší konce: - nájemce dodrží nájemní smlouvu, po celou dobu platí, o byt se stará a asi 2 měsíce před koncem smlouvy oznámí, že si koupil byt nebo dům a tedy skončí ke dni... . Blahopřeji, ideální situace! Projděte si smlouvu, jak máte řešené konečný úklid, výmalbu, zajděte se tam podívat, co je potřeba řešit, než se odstěhuje. Uděláte vyúčtování energií, podle smlouvy vrátíte jistotu po předání bytu, zkontrolujete trvalé bydliště v OP.
Rada č. 1 - voláte makléři, ať znovu inzeruje, popíšete změny a nový nájemce může nastoupit brzy po odstěhování. Pokud nájemce platil rok a více bez problému, je to podle plánu na začátku a buďte rádi. Solidní nájemci bydlí v bytě průměrně 2,5 roku, pak se něco změní a stěhují se do lepšího, většího, levnějšího, vlastního..
2. Nájemné platí opožděně: tady se něco děje, buď se zhoršily příjmy, přátelé se rozešli, řeší novou práci, mají jiné závazky a výdaje. Je potřeba hned volat a psát, zajít na kontrolu a zjistit, co se děje a dohodnout náhradní termíny platby. Pokud znovu neuhradí, předat písemné napomenutí a upozornit na ujednání ze smlouvy, jaký bude další postup. Každá dobrá nájemní slouva taková ujednání má obsahovat. Těžké je, pokud přestává komunikovat. Při 3. pokusu je dobré hledat řešení - při přechodném problému uplatnit smluvní ujednání, dohodnout splátkový plán a sledovat, jinak uzavřít dohodu na brzké ukončení smlouvy a hledat nového nájemce. V takové situaci vám makléř, co vám byt pronajímal, by měl pomoci, jinak změňte makléře.
Když nájemce nezvládá uhradit doplatek za služby a energie a jistota na to nestačí - připravte podrobné vyúčtování, stanovte mu termín na doplacení podle smlouvy, a prodlužte nájemní smlouvu dodatkem jen o 1 měsíc, ať má motivaci platit. Najít si nový byt by mu vyšlo ještě dráž, pak vám raději spíše doplatí nebo si sjedná splátkový plán. Stanovte nové zálohy a dělejte častěji vyúčtování.
Rada č. 2 - dobrá nájemní smlouva musí řešit jasně tyto situace, nepodceňte úřadování - při 3. opožděné platbě s písemnou upomínkou můžete dát výpověď bez výpovědní lhůty, ale dohoda je lepší. Pronajímejte lidem komunikujícím, co nejsou v nouzi. Vymyslete nájemci motivaci, ať vše doplatí. Makléř nebo právník má zkušenosti z těchto situací, nastudujte občanský zákoník.
3. Nájemce neplatí, nekomunikuje, zmizel. Při osobní prohlídce možná najdete klíče ve schránce, vzkaz nebo prázdný byt, nájemce již odešel. Pokud jste to zjistili včas, uhradíte si pohledávku ze složené kauce -jistoty, uklidíte a znovu začnete pronajímat. Je dobré zúřadovat ukončení nájemní smlouvy a odeslat na adresu ve smlouvě, mailem, včetně vyúčtování, stanovení dalšího postupu, ať nemáte problém při dalším nájmu. Zkontrolujte na evidenci obyvatelstva, zda je odhlášený, dořešte energie/přehlášení, podle smlouvy uskladněte cenné věci, vyzvěte k vyzvednutí, vyměňte klíče od bytu, asi vám i nějaké chybí. Pronajali jste osobě, která se ukázala riziková, (i mně se to stalo v našich bytech), zpětně si uvědomte varovné příznaky, ať si dáte více pozor pro příště.
Rada č. 3 - je dobré mít na samostatné osoby více kontaktů, např. rodiče, sourozence, vědět kde pracují, čím se živí, více je prověřit. Cenné věci do bytu nedávejte - ani novou pračku, elektroniku - vše můžou odstěhovat a dát do zastavárny, prodat. Energie je lepší na nájemce nepřehlašovat, jen brát přiměřené zálohy. Častěji byt kontrolujte, mějte dobré vztahy se sousedy, a´t vám zavolají, když se jim něco nezdá.
4. Nájemce byt poškozuje nebo stížnosti sousedů. Pomůže osobní prohlídka a zjištění situace na místě, vyjádření více stran, co se stalo. Pokud to byl jednorázový problém (oslava, poslouchání techno hudby...), pomůže napomenutí a slib, že se nebude opakovat. Jinak se dohodněte na ukončení nájemní smlouvy v přátelském duchu a poskytněte součinnost při stěhování z bytu podle data nového bydlení. Budete znovu hledat nového nájemce.
Rada č. 4 - v některých cihlových domech je vše slyšet, chybí izolace v podlahách, jinde jsou SDK zdi, žádný nájemce nebude ideální. Navštivte sousedy a pobavte se s nimi, jak to vidí, v čem je takový problém, ať vidí, že to řešíte. V nájemní smlouvě definujte hrubé porušení smlouvy, zakažte pěstování konopí, používání pyrotechniky, stanovte noční klid, maximální počet osob v bytě, zvířat. Předcházejte problémům podle minulých zkušeností, choďte na kontrolní přátelské prohlídky (včetně ledničky, odvětrání koupelny, vašeho vybavení). Při jakýchkoliv problémech během doby nájmu prodlužujte smlouvu o kratší období, např. po 3 - 6 měsících, ať je motivace pro nájemníky nebo máte možnost smlouvu v klidu ukončit. Poraďte se s námi, jak to co nejlépe zúřadovat.
5. Firma šetří nebo končí svoji činnost: při pronájmu kanceláří/skladů vám nájemce někdy oznámí, že vedení rozhodlo o úsporách nebo změně sídla, že musí skončit. Přestože máte 3 nebo 6 měs. výpovědní lhůtu, je lepší se domluvit, že začnete hledat nového nájemce hned a pokud poskytne stávající nájemce součinnost při prohlídkách, může skončit i dříve, podle nástupu nového nájemce. Prostory zkontrolujte a domluvte se na opravách, závěrečném úklidu, provedených stavebních úpravách.
Rada č. 5 - Někdy pomůže stávajícímu nájemci snížení nájmu , menší plocha, souhlas s podnájmem jinému subjektu. Zachovejte dobrou komunikaci, tento konec je lepší než vymáhání plateb přes právníky a hledejte nového nájemce. Makléři vám pomůžou, obvyklá provize je 1/2 až 1 měsíční nájem od pronajímatele.
Máte i vy svoje další zkušeností s ukončením nájemní smlouvy? Budu ráda, když mi napíšete na mail nebo facebookové stránky: eva.lachova@seznam.cz. http://goo.gl/yjGn2l, Děkuji, Eva Lachová, 24.3.2015